Hu kum Mengambil Wuduk Dalam Keadaan Tak Berpaka1an, Sah Atau Tidak?

SOALAN:

Apakah hu kum kita mengambil wuduk dalam keadaan tidak berpaka1an?

JAWAPAN:

Suru han untuk menu tup au rat ketika mengambil wuduk tidak ada dinyatakan sebagai satu perkara wajib atau sunat untuk dilakukan.

Akan tetapi, di dalam bab mandi ada dinyatakan bahawa menu tup au rat adalah satu daripada perkara sunat.

Namun begitu, ia berlainan pada keadaan mengambil wuduk atau mand1 tanpa berpaka1an di tempat awam, maka hu kumnya jelas wajib untuk menu tup au rat. Ini berdasarkan kepada Hadis Nabi SAW:

لَا يَنْظُرُ الرَّجُلُ إِلَى عَوْرَةِ الرَّجُلِ وَلَا تَنْظُرُ الْمَرْأَةُ إِلَى عَوْرَةِ الْمَرْأَةِ

Maksudnya: Lelaki tidak boleh melihat au rat lelaki dan begitu juga wanita tidak boleh melihat au rat wanita.

Hadis riwayat Muslim (no. 388)

قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَوْرَاتُنَا مَا نَأْتِي مِنْهَا وَمَا نَذَرُ قَالَ احْفَظْ عَوْرَتَكَ إِلَّا مِنْ زَوْجَتِكَ أَوْ مَا مَلَكَتْ يَمِينُكَ فَقَالَ الرَّجُلُ يَكُونُ مَعَ الرَّجُلِ قَالَ إِنْ اسْتَطَعْتَ أَنْ لَا يَرَاهَا أَحَدٌ فَافْعَلْ قُلْتُ وَالرَّجُلُ يَكُونُ خَالِيًا قَالَ فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ يُسْتَحْيَا مِنْهُ

Maksudnya: Saya bertanya: “Wahai Nabi Allah, au rat kita manakah yang harus kita tu tup dan manakah yang boleh kita nampakkan?” Nabi menjawab: “Ja galah au ratmu kecuali terhadap isterimu atau ham ba wanitamu.” Saya bertanya: “Jika lelaki bersama lelaki?” Nabi menjawab: “Jika engkau mampu agar au ratmu tidak dilihat oleh sesiapa maka (usahakan) jangan sampai ada orang yang boleh melihatnya.” Saya bertanya: “Wahai Nabi Allah, jika berada dalam keadaan sendirian?” Nabi menjawab: “Allah lebih berhak baginya untuk ma lu terhadapNya daripada (malu) terhadap manusia”.

Hadis riwayat al-Tirmidzi (no. 2769)

Menurut mazhab Syafie, wajib kepada seseorang muslim yang berada di dalam keadaan bersendirian dan ditempat yang tertu tup untuk menu tup au rat. Pandangan ini juga dis0kong oleh ulamak dari kalangan Hanafi dan Hanbali.

Adapun begitu, dari kalangan Ulamak mazhab Maliki mereka menyatakan sunat untuk menu tup au rat ketika berada dalam keadaan bersendirian dan ditempat yang tertu tup (rujuk kitab Mausuah Fiqhiyah Quwaitiyah, 24/176)

Namun begitu, dibenarkan seseorang itu untuk tidak menu tup au rat ketika bersendirian dengan syarat ia perlu disertakan dengan ha jat seperti mand1 atau untuk menyejukkan b4 dan (rujuk kitab Mughni Muhtaj, m/s 185).

Justeru dalam keadaan tidak mema kai paka1an ketika wuduk adalah sah tetapi tidaklah dilakukan di tempat terbuka atau dilihat oleh orang lain.

Begitu juga sepatutnya seseorang Muslim hendaklah menjaga maru4hnya dan tidak mended4hkan a1b diri sendiri di hadapan orang lain. Walaupun sah wuduknya tetapi dia berd0 sa kerana mended4hkan aur4t kepada orang yang h4ram melihatnya.

Bahkan Rasulullah SAW bersabda:

الحَيَاءُ مِن الإِيمَان

Maksudnya: “M4lu itu sebahagian daripada Iman.”

Hadis Riwayat Bukhari (no. 24)

فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ يُسْتَحْيَا مِنْهُ

Maksudnya: “Allah lebih berh4k baginya untuk m4lu terhadapNya daripada (m4lu) terhadap manusia”

Hadis riwayat al-Tirmidzi (no. 2769)

Walaupun tidak dinyatakan sebagai perkara sunat atau wajib menu tup aur4t ketika mengambil wuduk tetapi adalah lebih baik dan utama untuk menu tup au rat sepertimana yang disunatkan ketika mand1.

 

Sumber: Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri

Be the first to comment on "Hu kum Mengambil Wuduk Dalam Keadaan Tak Berpaka1an, Sah Atau Tidak?"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*