Apakah Hu kum Menjana Pendapatan Dengan Mengambil Gambar Pengantin?

Sudah menjadi trend zaman kini untuk pas4ngan-p4sangan yang berkahwin untuk mengadakan sesi bergambar. Ada yang lebih dahsyat, adakan pre-wedding shoot. Sudah la belum sah berkahwin, bangga lagi bergambar berdekat-dekat, bersen tuh dan sebagainya. Jadi, marilah kita sama-sama belajar apa hu kum meraih pendapatan dengan mengambil gambar pengantin?

HA RAM HU KUMNYA MENGGAMBAR PENGANTIN JIKA…

SOALANNYA :

Minta jasa baik Dr, untuk menerangkan trend orang berkahwin masa kini yang biasanya membuat sesi pre-wedding atau selepas kahwin.
Bagaimana pula PENDAPATAN atau UPAH bagi jurugambar yang terbabit. Terima Kasih Dr.

JAWAPAN :

Menurut hu kum Islam, perkahwinan sememangnya wajar dihebohkan dan dig4lakkan untuk menganjurkan majlis kenduri kendara. Selain menyambut hari bahagia, ia juga sebagai iklan kepada masayarakat berkenaan perkahwinan yang dibuat bagi mengelak salah tanggapan terhadap pas4ngan di kemudian hari. Hu kum kenduri kahwin dan menghebahkannya ialah sunat sahaja sebagaimana sabda baginda:

أولم ولو بشاة
“Adakanlah kenduri kahwin walaupun hanya dengan seekor kambing.”

Pun begitu, diakui bahawa hari ini susah semakin mer3bak trend menggunakan khidmat jurugambar professional atau separa professional untuk aktiviti bergambar sebagai kenangan perlu diteliti hu kumnya.

Ringkasnya begini :-

1. Hu kum bergambar secara umum : ia adalah harus dan tertakluk kepada jenis gambar yang diambil. Demikian fatwa majoriti ulama kontemporari termasuk ‘Sheikh Dr Yusuf Al-Qaradawi’.

2. Bergambar selepas bernikah

Ia berg4ntung kepada beberapa keadaan seperti berikut :-

a – Pakaian yang dipakai oleh pihak pengantin : Sekiranya pakaiannya mended4hkan 4urat secara jelas atau sipi-sipi terded4h. Penggambaran itu adalah DIHA RAMKAN jika diambil oleh jurugambar bukan mahram kedua-dua pengantin.

Jika diambil oleh mahram kedua-duanya, maka tidaklah mengapa dengan syarat gambar yang dipetik tidak disiarkan kepada awam sama ada di flicker, facebook, youtube, blog atau lainnya. Ia hanya untuk kenangan peribadi sahaja.

Berhias (tabarruj) dengan menampakkan aur4t dengan tujuan untuk dipamerkan kepada orang ramai adalah dil4rang. Firman Allah :

وَلا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الأُولَى
Bermaksud: Dan janganlah kamu bersolek(berhias) seperti mana wanita jahil1yah berhias.”Janganlah kamu bertabarruj seperti kelakuan orang zaman jah1liah dahulu.” (Al-Ahzab: 33)

b – Pakaian menutup aur4t namun dengan aks1 pelvk mem3luk, c1um menc1um dan lain-lain aks1 yang agak boleh menggha1rahkan: Ia juga ha ram sekiranya jurugambar bukan mahram khususnya bagi pengantin wanita.

c- Pakaian menutup aur4t dengan sempurna cuma bersolek dan berhias menarik dengan jurugambar as1ng atau bukan mahram. Dalam konteks ini, saya berpandangan, hu kumnya adalah DIBENARKAN dengan syarat tiada aks1 int1m ditayangkan di hadapan jurugambar. Gambar juga DIBENARKAN untuk disebarkan kepada rakan taulan secara berpatutan sekadar member maklum perkahwinan telah dilangsungkan.

Adapun, jika timbul perasaan riya’, berbangga dengan pakaian yang dipakai dan majlis yang dianjurkan, itu merupakan d0sa berasingan yang dilakukan oleh pas4ngan. Itu tidaklah menjadikan seluruh majlis dan aktiviti bergambar itu sebagai ha ram. Ia dianggap sebagai ha ram lighairihi jika berlaku.

Justeru, jika ada pas4ngan yang merasakan persiapan dan pakaian mereka terlalu mahal dan secara logiknya akan mengundang perasaan cembvru berlebihan di kalangan awam yang melihat, sebaiknya gambar yang terpapar diminimakan dari sebarang hebahan awam bagi menjaga hati sendiri dan orang lain yang akan melihat.

1. Bergambar sebelum bernikah (pre-wedding)

Ia juga berg4ntung kepada keadaan seperti berikut :-

a. Pakaian menutup aur4t dengan sempurna dan p4sangan diambil gambar mereka TANPA bersen tuh atau TANPA lain-lain aks1 yang boleh mengghairahkan seperti berbaring, berpe lukan, berpegangan tangan atau lain-lain aks1 yang khas untuk suami isteri yang sah sahaja. Dalam keadaan sebegini hu kumnya di antara MAKRUH dan HA RAM kerana dibimbangi na fsu masing-masing sukar dikawal apabila berada secara berdekatan, lalu ia boleh sahaja termasuk di dalam kategori “mendekati z1na”.

Justeru, ia sangat elok untuk dijau hi kerana keperluannya amat kurang dan hampir tidak diperlukan malah boleh j4tuh di dalam kes pemba ziran. Firman Allah yang bermaksud: “Dan janganlah engkau membelan jakan har tamu dengan bor0s yang mel4mpau”.(Surah al-Isra’ 26)

Imam al-Jurjani mengatakan bahawa al-Israf ialah mengeluarkan hart4 lebih daripada perkara yang diperlukan. Manakala al-Tabzir pula ialah mengeluarkan hart4 bukan kepada perkara yang diperlukan (perkara maks1at).

b. Pakaian tidak menutup aur4t atau dengan aks1 bak suami isteri : Ia adalah HA RAM tanpa sebarang kera guan lagi. Ini juga fatwa yang telah dikeluarkan oleh Majlis Ulama Indonesia yang mana petikan beritanya berbunyi :

Foto pra-perkahwinan p4sangan pengantin baru Islam yang merak4mkan aks1 int1m sebelum majlis akad nikah, dikategorikan sebagai budaya HA RAM di sisi Islam.

Kelaziman bakal pengantin beragama Islam merakamkan foto secara int1m termasuk berpe lukan dan berbaring di atas katil sebelum sah bergelar suami isteri daripada segi hu kum adalah bertentangan dengan ajaran Islam.
Sehubungan itu, Institut Kebudayaan Melayu Jambi mengeluarkan kenyataan bahawa budaya berkenaan harus dicegah seiring dengan fatwa yang dikeluarkan oleh Majlis Ulama Indonesia (MUI) berhubung isu yang sama.

Menurut pengerusi bahagian kajian dan pembangunan institut berkenaan, Djunaidi T. Noer, amalan merakamkan foto pra-perkahwinan bukanlah budaya masyarakat Jambi dan tersasar daripada hu kum Syariah.

“Kami menyeru agar semua pas4ngan yang bertunang dan pengantin beragama Islam supaya tidak merakamkan foto pra-perkahwinan seperti berpe luk, berbaring antara satu sama lain di katil dan sebagainya. Ia merupakan ha ram,” tegas Djunaidi seperti dilaporkan akhbar The Jakarta Post, hari ini.

UPAH JURUGAMBAR :

Mankala upah jurugambar semuanya tertakluk kepada hu kum yang disebut di atas tadi, Jelasnya ia menjadi HA RAM jika gambar int1m lagi mesra pas4ngan dalam keadaan pre-wedding.

Boleh pula menjadi halal lagi DIBENARKAN jika jurugambar adalah mahram pengantin perempuan khususnya.
Juga upahnya menjadi HA RAM jika pengantin tidak menutup aur4t, dan dibantu untuk memetik gambar mereka dan dihias menggunakan teknik fotografi yang canggih bagi mencantikan hasilan foto. Semua itu dikira bersubahat dalam perkara dosa dan maks1at yang ditegah oleh Allah SWT. Pendapatan sedemikian adalah TIDAK BERSIH lagi ha ram.

Boleh menjadi HARUS walau jurugambar bukan mahram tapi gambar diambil selepas pernikahan dan menutup aur4t dengan sempurna serta tiada aks1 yang boleh kebiasaan boleh merangsang n4fsu biasa lelaki.

Sekian, semoga kita lebih berhati-hati dalam mencari pendapatan kerana rezeki yang baik itu datang dari sumber yang baik dan begitu juga sebaliknya. Sudah baca? Tunggu apa lagi? Sila share kepada kawan-kawan dan keluarga.

 

Sumber: Kafarahmedia

Be the first to comment on "Apakah Hu kum Menjana Pendapatan Dengan Mengambil Gambar Pengantin?"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*