Hu kum Bermesraan Bersama Pasangan di Bulan Ramadhan

Mukadimah

Di antara persoalan yang sering diajukan berkenaan puasa adalah hu kum-hakam yang berkaitan dengan perhubungan di antara suami dan isteri di siang hari bulan Ramadhan. Di dalam Irsyad al-Fatwa edisi khas Ramadan kali ini kami akan kongsikan beberapa perm4salahan yang berkaitan isu tersebut.

Hu kum Bercvmbuan Dan Bermesraan Semasa Berpuasa

Kata Saidatuna Ummul Mukminin A’isyah R.anha:

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يُقَبِّلُ إِحْدَى نِسَائِهِ وَهُوَ صَائِمٌ

Maksudnya: Adalah Rasulullah S.A.W itu menc1um salah seorang dari isteri baginda dalam keadaan baginda sedang berpuasa.

Riwayat Muslim (1106)

Di dalam riwayat yang lain, Saidatuna A’isyah R.anha mengatakan:

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يُقَبِّلُ وَهُوَ صَائِمٌ وَيُبَاشِرُ وَهُوَ صَائِمٌ وَلَكِنَّهُ كَانَ أَمْلَكَ لإِرْبِهِ

Maksudnya: Adalah Rasulullah S.A.W itu menc1um dalam keadaan berpuasa dan baginda juga bermesra-mesraan dalam keadaan berpuasa akan tetapi baginda yang paling memiliki anggotanya (menahan n4fsu).

Riwayat Abu Daud (2382)

Berdasarkan kedua-dua hadis yang sahih di atas, dapatlah kita ketahui bahawasanya baginda Rasulullah S.A.W juga menc1um dan bermesraan dengan isteri baginda.

Manakala pendapat dalam mazhab al-Imam al-Syafie adalah sebagaimana yang dikatakan oleh Imam al-Nawawi berikut:

Kami telah nyatakan bahawa mazhab kami adalah m4kruhnya ia (bercvmbuan dan bermesraan) bagi sesiapa yang kuat sy4hwatnya (ter4nsang). Manakala tidak dim4kruhkan bagi selainnya (yang mampu kawal n4fsu) dan yang utamanya perbu4tan ini ditinggalkan. Sekiranya seseorang yang kuat n4fsunya menc1um dan tidak keluar air man1 maka puasanya tidak b4tal.

Kata Imam Ibn al-Munzir: (Di antara) yang memberikan kerukhsahan (kel0nggaran) dalam menc1um ini adalah Umar, Ibn Abbas, Abu Hurairah, A’isyah, Atha’, al-Sya’bi, al-Hasan, Ahmad, serta Ishak. Manakala Sa’ad Ibn Abi Waqqas menganggap tiada ma salah untuk bermesraan dengan isteri (semasa berpuasa). Ibn Umar pula mel4rang hal tersebut. Lihat al-Majmuk Syarah al-Muhazzab, al-Nawawi (6/355).

Seperkara yang perlu kami nyatakan, sekiranya seseorang itu bermesra-mesraan dengan isterinya pada bahagian selain f4raj lalu terkeluar man1nya, ataupun dia bercvmbuan dan keluar air man1 maka bat4llah puasanya. Sekiranya tidak keluar man1 maka puasanya tidak b4tal.

Ini berdasarkan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Saiduna Umar Ibn al-Khattab beliau berkata:

يَا رَسُولَ اللَّهِ صَنَعْتُ الْيَوْمَ أَمْرًا عَظِيمًا قَبَّلْتُ وَأَنَا صَائِمٌ ‏ قَالَ ‏‏أَرَأَيْتَ لَوْ مَضْمَضْتَ مِنَ الْمَاءِ وَأَنْتَ صَائِمٌ

Maksudnya: Wahai Rasulullah, hari ini aku telah lakukan sesuatu yang ber4t. Aku telah menc1um dalam keadaan aku berpuasa. Maka Rasulullah S.A.W menjawab: Apa pendapat kamu sekiranya kamu berkumur-kumur dalam keadaan kamu sedang berpuasa ?

Riwayat Abu Daud (2385)

Ketika mengulas hadis ini, Imam al-Nawawi Rahimahullah berkata: Baginda S.A.W mengumpamakan perbuatan menc1um itu dengan berku mur. Dan telah sabit bahawa jika seseorang itu berkumur lalu air sampai ke dalam r0ngganya maka itu memb4talkan puasa. Sekiranya air tidak sampai maka ia tidak memb4talkan. Begitu jugalah dengan menc1um. Rujuk al-Majmuk Syarah al-Muhazzab, al-Nawawi (6/321).

Hu kum Persetvbuhan Di Siang Hari Bulan Ramadhan

Bersama dengan pas4ngan di siang hari bulan Ramadhan adalah h4ram hu kumnya. Ini berdasarkan firman Allah S.W.T:

أُحِلَّ لَكُمۡ لَيۡلَةَ ٱلصِّيَامِ ٱلرَّفَثُ إِلَىٰ نِسَآئِكُم

Maksudnya: Telah di halalkan buat kalian pada malam hari puasa itu untuk bersama dengan isteri kalian.

Surah al-Baqarah (187)

Cara memahami hu kum berdasarkan ayat ini adalah dengan menggunakan kaedah mantuq dan juga mafhum dalam usul feqh. Mantuq bermaksud perkara yang dituturkan manakala mafhum pula bererti sesuatu yang difahami daripada ayat yang dituturkan.

Maka apabila Allah mengatakan telah halal bagi kita untuk bersama dengan isteri pada malam hari puasa maka ini merupakan mantuq (yang dituturkan). Manakala yang difahami dari ayat ini (mafhum) adalah haramnya bersama dengan isteri di siang hari bulan puasa.

Kesan Bagi Sesiapa Yang Bersetvbuh Di Siang Hari Ramadhan

Sesiapa yang bersama dengan p4sangannya di siang hari bulan Ramadhan, maka kes4n dari perbuatan tersebut adalah:

Pertama: Puasanya b4tal dan wajib qadha (ganti) ke atas keduanya. Ini kerana perbu4tan bersetvbuh dengan isteri di siang hari bulan Ramadhan termasuk dalam perkara yang memb4talkan puasa. Ia berdasarkan sabda Nabi S.A.W:

وَصُمْ يَوْمًا مَكَانَهُ

Maksudnya: Dan berpuasalah pada hari yang lain menggantikan hari tersebut.

Riwayat Ibn Majah (1671)

Kedua: Sesiapa yang bersama dengan isterinya di siang hari bulan Ramadhan maka dia dikenakan kaffarah seperti berikut secara tartib (mengikut urutan):

Membebaskan seorang h4mba.
Berpuasa dua bulan berturut-turut.
Memberi makan kepada 60 orang miskin.
Ini adalah berdasarkan kisah seorang arab badwi yang datang menemui Rasulullah S.A.W sebagaimana yang terdapat di dalam hadis Abu Hurairah yang berikut:

أَتَى النَّبِيَّ ـ صلى الله عليه وسلم ـ رَجُلٌ فَقَالَ هَلَكْتُ ‏.‏ قَالَ ‏”‏ وَمَا أَهْلَكَكَ ‏”‏ ‏.‏ قَالَ وَقَعْتُ عَلَى امْرَأَتِي فِي رَمَضَانَ ‏.‏ فَقَالَ النَّبِيُّ ـ صلى الله عليه وسلم ـ ‏”‏ أَعْتِقْ رَقَبَةً ‏”‏ ‏.‏ قَالَ لاَ أَجِدُهَا ‏.‏ قَالَ ‏”‏ صُمْ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ ‏”‏ ‏.‏ قَالَ لاَ أُطِيقُ ‏.‏ قَالَ ‏”‏ أَطْعِمْ سِتِّينَ مِسْكِينًا ‏”‏ ‏.‏ قَالَ لاَ أَجِدُ

Maksudnya: Seorang lelaki telah datang kepada Nabi S.A.W lalu dia mengatakan: “Aku telah bin4sa”. Lalu Rasulullah berkata: “Apa yang menyebabkan kamu binas4 ?”. Maka lelaki itu menjawab: “Aku telah bersama dengan isteriku pada bulan Ramadhan”. Maka Nabi S.A.W bersabda: “Beb4skanlah seorang h4mba”. Lelaki itu menjawab: “Aku tidak memilikinya”. Baginda bersabda lagi: “Puasalah selama dua bulan berturut-turut”. Lalu lelaki itu mengatakan: “Aku tidak mampu”. Kata Baginda lagi: “Berilah makan kepada 60 orang miskin”. Maka jawab lelaki itu: “Aku tidak memiliki sesuatu untuk diberi makan”.

Riwayat al-Bukhari (1936)

Adakah Ber0nani Memb4talkan Puasa ?

Jumhur ulama mazhab yang empat mengatakan bahawa perbuatan ber0nani atau mengeluarkan man1 dengan sengaja itu memb4talkan puasa. Inilah juga yang disebutkan oleh Imam al-Nawawi Rahimahullah. Lihat Raudhah al-Thalibin, al-Nawawi (2/356).

Ini adalah berdasarkan sebuah hadis daripada Abu Hurairah R.anhu yang mana Rasulullah S.A.W bersabda:

يَتْرُكُ طَعَامَهُ وَشَرَابَهُ وَشَهْوَتَهُ مِنْ أَجْلِي

Maksudnya: Dia (orang yang berpuasa itu) meninggalkan makanannya, minumannya, serta sy4hwatnya kerana Aku.

Riwayat al-Bukhari (1894)

Sebagaimana makan dan minum memb4talkan puasa, begitulah juga perbuatan seseorang yang mendatangi sy4hwatnya dengan cara ber0nani turut memb4talkan puasa.

Demikian juga kata Imam al-Nawawi Rahimahullah: Sesungguhnya kami telah sebutkan bahawasanya seorang lelaki itu apabila dia mengeluarkan air man1 dengan sengaja maka b4tallah puasanya dan tiada kaffarah ke atasnya. Lihat al-Majmuk Syarah al-Muhazzab, al-Nawawi (6/342).

Keluar Man1 Secara Tidak Sengaja Memb4talkan Puasa ?

Dalam beberapa keadaan, boleh jadi seseorang lelaki itu keluar air man1nya selain dari sebab menc1um dan bermesraan dengan isteri.

Di dalam kitab al-Majmuk Syarah al-Muhazzab, penulisnya menyebut tentang dua keadaan keluar air man1 tetapi tidak memb4talkan puasa:

Jika seseorang lelaki memandang, talazzuz (bersedap-sedap), lalu terkeluar air man1 maka itu tidak memb4talkan puasa.

Jika seseorang bermimpi di siang hari bulan puasa lalu terkeluar air man1nya maka itu juga tidak memba talkan puasa.

Kedua-dua ini tidak memba talkan puasa kerana terpan cutnya air man1 itu bukan disebabkan oleh mubasyarah (dengan usaha). Inilah pendapat yang dikatakan oleh Imam al-Nawawi. Rujuk al-Majmuk Syarah al-Muhazzab (6/321).

Penutup

Akhir kalam, semoga penjelasan ini sedikit sebanyak dapat memberikan kefahaman kepada kita dalam memahami isu ini. Ameen.

Akhu kum Fillah

S.S DATUK DR. ZULKIFLI BIN MOHAMAD AL-BAKRI

 

Sumber: https://muftiwp.gov.my/

Be the first to comment on "Hu kum Bermesraan Bersama Pasangan di Bulan Ramadhan"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*