Ayah tiada, mak tak nak buat semperit! Anak sed!h p3mergian mengejut bapa, dari dem4m d0ktor minta bawa balik rumah… ramalan hidup 4 hari jadi kenyataan!

TIADA siapa yang pernah bersedia untuk menghadapi hari kem4tian kedua orang tua mereka.

Namun, siapalah kita untuk menidakkan takdir ketentuan Allah?

Begitulah juga yang dihadapi Nurul Frisha Natasya, 23, apabila bapanya, Razman Azli Fadillah, 50, menghembuskan naf4s ter4khir akibat k4nser p4ru-p4ru tahap empat pada 11 Oktober tahun lalu.

Mesra disapa Frisha, dia mengakui sukar untuk menerima pemergi4n mengejut itu memandangkan bapanya j4tuh s4kit dalam tempoh enam bulan sahaja.

“Ayah saya bermula dengan dem4m-dem4m pada Disember 2019. Dalam seminggu sampai empat hari dem4m. Kemudian bulan Mac tahun lalu dapat tahu ayah ada k4nser p4ru-p4ru.

“Dalam bulan April kami dapat tahu dah tahap empat. Selepas itu berat ayah daripada 90 kilogram (kg) turun jadi 70 kg.

“Ayah dimasukkan ke h0psital. Kemudian kami bawa balik dan ayah meniinggal di rumah,” ujarnya kepada mStar.

Allahy4rham menghembuskan naf4s ter4khir pada tahun lalu.

Tambah Frisha, doktor pada waktu itu menjangkakan bapanya hanya mampu bertahan selama empat hari selepas dibawa balik ke rumah.

“Masa kami nak bawa balik ayah ke rumah, dokt9r kata ayah hanya ada masa empat hari lagi.

Mak tak biasa berjauhan dengan ayah, kami pun macam tu.

FRISHA

“Tapi kita orang Islam, kita serahkan semuanya pada Allah. Tapi memang betul ayah meninggal empat hari kemudian

“Khamis kami bawa balik, Jumaat ayah dah tak sedarkan diri dan meninggal pada Ahad,” ujar anak sulung daripada empat beradik itu.

Kata Frisha lagi, hari raya tahun ini juga pastinya sur4m tanpa kehadiran bapanya.

Malah, segala kenangan lalu termasuklah kuih raya kegemaran arw4h kini tinggal kenangan sahaja.

“Terlalu banyak kenangan. Biasanya setiap tahun kami akan buat semperit sendiri. Tak pernah beli.

Kenangan raya yang lalu kini hanya tinggal memori.

“Masa s4kit hari tu pun ayah ada sebut mengenai semperit. Bila dia dah tak ada, emak pun tak nak buat semperit. Nanti makin teringat.

“Raya tahun ni tiada apa-apa, baju raya pun tak beli. Biasa tahun-tahun sebelum ni, kec0h waktu nak berbuka.

“Susah nak terima. Mak tak biasa berjauhan dengan ayah, kami pun macam tu,” ujarnya yang sudah berumah tangga dan menetap berhampiran kediaman keluarganya di Gopeng, Perak.

Dalam pada itu, video yang dikongsi Frisha ke TikTok, memaparkan kenangan sewaktu bapanya dimasukkan ke h0spital turut menjadi tul4r.

Kata Frisha, dia seb4k membaca segala komen netizen, termasuklah yang senasib dengannya.

“Saya kongsi di TikTok untuk simpan sebagai kenangan. Saya terkejut bila tengok jumlah tontonan.

“Saya rasa terharu baca komen, orang cakap video saya membuatkan mereka lebih menghargai mak ayah selagi mereka masih ada.

“Lagi sed1h, ada juga yang komen, bercerita mengenai bapa mereka yang baru meniinggal dunia,” ujarnya lagi.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : https://www.tehtarikkaw.com/

Be the first to comment on "Ayah tiada, mak tak nak buat semperit! Anak sed!h p3mergian mengejut bapa, dari dem4m d0ktor minta bawa balik rumah… ramalan hidup 4 hari jadi kenyataan!"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*