Panduan Lengkap Cara Solat Hari Raya Aidilfitri.

Ramadhan kareem akan men1nggalkan kita. Walaupun hat1 rasa sedih, tetapi kita tetapi akan ditinggalkan, namun akan diganti dengan kemeriaahan dan sambutan kemenangan bagi seluruh umat Islam, iaitu tibanya Syawal. Hari Raya Aidilfitri disambut meriah oleh umat Islam dengan hati yang gembira, walaupun ramai saudara kita masih berada dalam kesengsar4an per4ng.

Walau apapun, ketibaan Syawal penuh makna perlu diraikan, salah satunya dengan melakukan solat sunat aidilfitri, bagi mel4fazkan rasa syukur kita kepada Allah yang telah mengurniakan kesempatan berpuasa dan menikmati bulan Ramadhan. iluminasi.com ingin berkongsi dengan anda maklumat dan panduan lengkap melakukan solat sunat hari raya aidilfitri.

Sun4t atau wajib?

Solat hari raya Aidilfitri adalah sun4t muaakad iaitu sangat ditvntut dalam Islam. Namun ada pendapat yang mengatakan ianya adalah wajib untuk menunaikan solat sunat aidilfitri sama ada bagi lelaki atau perempuan. Antara alasan hvkum wajib yang telah dikemukakan oleh Shidiq Hasan Khon (murid Asy Syaukani): 

1. Rasulullah S.A.W melakukannya secara terus menerus sehingga w4fat.

2. Rasulullah S.A.W memer1ntahkan umat Islam mel4ksanakannya.

Per1ntah keluar rumah itu sendiri adalah per1ntah melaksanakan solat aidilfitri kepada mereka yang tidak vzur. Di sini, ia dikatakan wajib kerana keluar rumah merupakan wasilah(jalan) menuju jalan solat. Disebabkan jalannya adalah diwajibkan, maka tujuannya iaitu solat secara automatik adalah wajib.

3. Firman Allah akan wajibnya solat aidilfitri:

فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ

“Dirikanlah solat dan berqvrbanlah.” [Surah Al Kautsar: 2]

Maksud ayat ini adalah per1ntah untuk melaksanakan solat aidilfitri.

4. Gvgur kewajipan solat Jumaat

Shidiq Hasan Khon menjelaskan bahawa seseorang itu digvgurkan kewajipan baginya daripada menunaikan solat Jumaat jika telah melaksanakan solat Aidilfitri (jika Aidilfitri jatvh pada hari Jumaat). Solat Jumaat itu wajib dan apa yang wajib hanya boleh digant1kan dengan yang wajib.

Waktu pel4ksanaan solat Aidilfitri

Menurut mazhab Syafi’ie; solat Aidilfitri bermula dari terb1tnya matahari pada hari raya dan berakhir apabila tergel1ncir matahari dari tengah langit (yakni masuk waktu zohor). Namun waktu terbaik ialah ketika matahari telah naik dengan kadar seg4lah atau dua gal4ah. Kadar seg4lah (الرمح) ialah tiga meter pada pandangan mata iaitu lebih kurang 30 minit selepas matahari terbit. [Rujuk: al-Fiqhul-Wadhih, Dr. Muhammad Bakar Ismail, jil. 1, hlm. 266]

Tempat pel4ksanaan solat Aidilfitri

Adalah lebih afhal jika dilakukan ditempat yang lap4ng, seperti padang kecuali terdapat h4langan seperti hujan dan sebagainya. Abu Sa’id Al Khudri mengatakan:

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ – صلى الله عليه وسلم – يَخْرُجُ يَوْمَ الْفِطْرِ وَالأَضْحَى إِلَى الْمُصَلَّى

“Rasulullah S.A.W biasa kelvar pada hari raya Aidilfitri dan Aidiladha lalu menuju tanah l4pang.” [HR. Bukhari no. 956 dan Muslim no. 889]

Sunat yang ditvntut sebelum keluar tunaikan solat

1. Mand1 svnat

Ibnul Qayyim mengatakan, “Terdapat riwayat yang sah1h yang menceritakan bahawa Ibnu ‘Umar yang dikenal sangat menc0ntohi aj4ran Nabi S.A.W biasa mand1 pada hari Aidilfitri sebelum kelu4r solat.”[Zaadul Ma’ad fii Hadyi Khoiril ‘Ibad, 1/425]

2. Berh1as dan memaka1 pakaian yang baru dan terbaik

Ibnul Qayyim mengatakan, “Nabi S.A.W biasa keluar ketika solat Aidilfitri dan Aidiladha dengan pakaiannya yang terbaik.”[Zaadul Ma’ad fii Hadyi Khoiril ‘Ibad, 1/425]

3. Menj4mah makanan sebelum keluar

Dari ‘Abdullah bin Buraidah, dari ayahnya, dia berkata,

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- لاَ يَغْدُو يَوْمَ الْفِطْرِ حَتَّى يَأْكُلَ وَلاَ يَأْكُلُ يَوْمَ الأَضْحَى حَتَّى يَرْجِعَ فَيَأْكُلَ مِنْ أُضْحِيَّتِهِ

“Rasulullah S.A.W biasa ber4ngkat solat Aidilfitri dan baginda makan terlebih dahulu. Sedangkan pada hari Idul Adha, beliau tidak makan lebih dulu kecuali setelah pulang dari solat baru beliau menjam4h hasil k0rbannya.” [HR. Ahmad 5/352 ]

Tujuan disebalik menjam4h sebelum keluar adalah untuk membez4kan hari tersebut bukan lagi hari berpuasa. [Shahih Fiqh Sunnah, 1/602.]

4. Bertakbir ketika keluar

Dalam suatu riwayat disebutkan, 

كَانَ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَخْرُجُ يَوْمَ الفِطْرِ فَيُكَبِّر حَتَّى يَأْتِيَ المُصَلَّى وَحَتَّى يَقْضِيَ الصَّلاَةَ فَإِذَا قَضَى الصَّلاَةَ ؛ قَطَعَ التَّكْبِيْر

“Nabi S.A.W biasa keluar hendak solat pada hari raya Aidilfitri, l4ntas baginda bertakbir sampai di l4pangan dan sampai solat hendak dil4ksanakan. Ketika solat hendak dil4ksanakan, beliau berhent1 dari bertakbir.”[As Silsilahh Ash Shahihah no. 171 ]

5. Menyuruh wanita dan anak kecil untuk ikut sama solat

Dal1lnya sebagaimana disebutkan dalam hadits Ummu ‘Athiyah:

أَمَرَنَا – تَعْنِى النَّبِىَّ -صلى الله عليه وسلم- – أَنْ نُخْرِجَ فِى الْعِيدَيْنِ الْعَوَاتِقَ وَذَوَاتِ الْخُدُورِ وَأَمَرَ الْحُيَّضَ أَنْ يَعْتَزِلْنَ مُصَلَّى الْمُسْلِمِينَ.

“Nabi S.A.W memer1ntahkan kepada kami pada saat solat Aidilfitri agar mengelu4rkan para gad1s yang bal1gh dan wanita yang dip1ngit, begitu pula wanita yang sedang ha1d. Namun baginda memer1ntahkan pada wanita yang sedang ha1d untuk menjauh1 tempat solat.” [HR. Muslim no. 890 ]

Namun wanita tetap h4rus memperhatikan adab-adab ketika keluar rumah, iaitu tidak berh1as diri dan tidak memaka1 h4rum-harvuman.

6. Menggunakan jalan yang berlainan ketika pergi dan pul4ng

Dari Jabir, beliau mengatakan,

كَانَ النَّبِىُّ – صلى الله عليه وسلم – إِذَا كَانَ يَوْمُ عِيدٍ خَالَفَ الطَّرِيقَ

“Nabi S.A.W ketika solat hari raya, beliau gunakan jalan yang berlainan ketika pergi dan pulang.”[HR. Bukhari no. 986 ]

7. Berjalan kaki ke tempat solat dan tidak menggunakan kender4an, kecuali ada hajat lain

Dari Ibnu ‘Umar, beliau mengatakan,

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- يَخْرُجُ إِلَى الْعِيدِ مَاشِيًا وَيَرْجِعُ مَاشِيًا.

“Rasulullah S.A.W biasa berangkat solat hari raya dengan berjalan kak1, begitu juga ketika pul4ng dengan berjalan kak1.”[HR. Ibnu Majah no. 1295 ]

Tat4cara takbir ketika keluar solat Aidilfitri

1. Disyari’atkan dengan menger4skan bacaan takbir

Ini berdasarkan kesepakatan empat ulama madzhab.[Majmu’ Al Fatawa, Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah, 24/220]

2. Di antara l4faz takbir adalah:

اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ لَا إلَهَ إلَّا اللَّهُ وَاَللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ وَلِلَّهِ الْحَمْدُ

“Allahu akbar, Allahu akbar, laa ilaaha illallah wallahu akbar, Allahu akbar wa lillahil hamd. Syaikhul Islam juga menerangkan jika seseorang mengucapkan “Allahu Akbar, Allahu akbar, Allahu akbar”, itu juga diperbolehkan.

B3za daripada solat biasa

1. Tidak ada solat sunat sebelum dan selepas

Dari Ibnu ‘Abbas, ia berkata,

أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- خَرَجَ يَوْمَ أَضْحَى أَوْ فِطْرٍ فَصَلَّى رَكْعَتَيْنِ لَمْ يُصَلِّ قَبْلَهَا وَلاَ بَعْدَهَا

“Rasulullah S.A.W pernah keluar pada hari raya lalu baginda mengerjakan hari raya 2 rakaat, tetapi baginda tidak mengerjakan solat qabl1yah maupun ba’diyah.”[HR. Bukhari no. 964 dan Muslim no. 884.]

2. Tidak ada az4n dan iqamah

Dari Jabir bin Samuroh, ia berkata:

صَلَّيْتُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- الْعِيدَيْنِ غَيْرَ مَرَّةٍ وَلاَ مَرَّتَيْنِ بِغَيْرِ أَذَانٍ وَلاَ إِقَامَةٍ.

“Aku pernah melaksanakan solat hari raya (Idul Fithri dan Idul Adha) bersama Rasulullah S.A.W bukan hanya sekali atau dua kali, ketika itu tidak ada azan mahupun iqamah.”[HR. Muslim no. 887]

Tatacara solat Aidilfitri

1. Mula dengan takb1ratul ihram.

2. Takbir tujuh kali

Takbir ini dilakukan sebelum memulai membaca Al Fatihah. Boleh meng4ngkat tangan ketika takbir-takbir tersebut sebagaimana yang dicontohkan oleh Ibnu ‘Umar. Ibnul Qayyim mengatakan :

“Ibnu ‘Umar yang dikenal sangat menel4dani Nabi S.A.W yang biasa meng4ngkat tangannya dalam setiap takbir.”

3. Tak ada bacaan zikir tertentu di antara takbir

Namun ada sebuah riwayat dari Ibnu Mas’ud, ia mengatakan, “Di antara tiap takbir, hendaklah menyanjung dan memuj1 Allah.”

Syaikhul Islam mengatakan bahwa sebahagian salaf di antara tiap takbir dengan membaca:

سُبْحَانَ اللَّهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ وَلَا إلَهَ إلَّا اللَّهُ وَاَللَّهُ أَكْبَرُ . اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي وَارْحَمْنِي

“Subhanallah wal hamdulillah wa laa ilaha illallah wallahu akbar. Allahummaghfirlii war hamnii”

Boleh juga membaca bacaan lainnya asalkan di dalamnya berisi pujian pada Allah Ta’ala.

4. Baca Al-Fatihah dan surah lain.

Namun lebih afdhal membaca surah yang Nabi Muhammad S.A.W baca iaitu surah Qaaf pada rakaat pertama dan surah Al-Qamar pada rakaat kedua.

Waqid Al Laitsiy menjawab pertanyaan Umar bin Al Khattab mengenai surat apa yang dibaca oleh Rasulullah S.A.W ketika solat hari raya. Ia pun menjawab,

كَانَ يَقْرَأُ فِيهِمَا بِ (ق وَالْقُرْآنِ الْمَجِيدِ) وَ (اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَانْشَقَّ الْقَمَرُ)

“Nabi S.A.W biasa membaca “Qaaf, wal qur’anil majiid” (surat Qaaf) dan “Iqtarobatis saa’atu wan syaqqol qomar” (surat Al Qomar).”[HR. Muslim no. 891 ]

5. Sambung seperti solat biasa : Rukuk, i’tidal, sujud dan seterusnya

6. Takbir ketika bangkit untuk mengerjakan raka’at kedua.

7. Kemudian bertakbir sebanyak lima kali takbir sebelum memulai membaca Al Fatihah.

8. Kemudian membaca surat Al Fatihah dan surat lainnya sebagaimana yang telah disebutkan di atas.

9. Mengerjakan ger4kan lainnya hingga salam.

Khutbah hari raya

Dari Ibnu ‘Umar, ia mengatakan,

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ – صلى الله عليه وسلم – وَأَبُو بَكْرٍ وَعُمَرُ – رضى الله عنهما – يُصَلُّونَ الْعِيدَيْنِ قَبْلَ الْخُطْبَةِ

“Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam dan Abu Bakr, begitu pula ‘Umar biasa melaksanakan solat hari raya sebelum khutbah.”[HR. Bukhari no. 963 dan Muslim no. 888 ]

Selesai solat hari raya, imam akan berdiri untuk berkhutbah. Khutbah ini adalah tidak wajib untuk didengari. Dari ‘Abdullah bin As Sa-ib, Rasulullah S.A.W bersabda :

إِنَّا نَخْطُبُ فَمَنْ أَحَبَّ أَنْ يَجْلِسَ لِلْخُطْبَةِ فَلْيَجْلِسْ وَمَنْ أَحَبَّ أَنْ يَذْهَبَ فَلْيَذْهَبْ

“Aku saat ini akan berkhutbah. Siapa yang mau tetap duduk untuk mendengarkan khutbah, silakan ia duduk. Siapa yang ingin pergi, silakan ia pergi.” [HR. Abu Daud no. 1155 dan Ibnu Majah no. 1290 ]

Jika Aidilfitri jatuh pada hari Jumaat.

Jika ini terjadi, maka mereka yang telah melaksanakan solat hari raya digvgurkan kewajipan untuk melaksanakan solat Jumaat, tetapi masih wajib untuk solat Zuhur. Tetapi adalah lebih baik bagi pihak masjid untuk tetap mengadakan solat Jumaat kerana ia memberikan peluang kepada mereka yang mahu solat Jumaat dan bagi mereka yang terlepas untuk solat hari raya. 

Wallahualam.

 

Sumber: Iluminasi

Be the first to comment on "Panduan Lengkap Cara Solat Hari Raya Aidilfitri."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*