Hu kum Menunjuk-Nunjuk Amal Kebajikan

SOALAN:

Apakah hu kumnya jika kita mel4kukan amal soleh seperti suka bersedek4h dan dalam hat1 kita bertujuan supaya dipuj1 orang atau menceritakan amal soleh kita supaya didengar orang? Adakah benar dikata orang kita boleh menzahirkan kerja amal kita dengan sy4rat bukan bertujuan r1ak dan sum’ah?

 

JAWAPAN:
Terdahulu elok kita ketahui apakah makna r1ak dan sum’ah. Berkata ulama’ pada mendefinasikan perkataan r1ak dan sum’ah:

Erti r1ak:

و”الرِّياءُ”: تَرْكُ الإخلاصِ في الأقوالِ والأعمالِ؛ بأنْ يقولَ قولًا أو يعمَل عملًا لا يُريدُ به وجهَ اللهِ عزَّ وجلَّ
“Dan r1ak itu adalah men1nggalkan ikhlas pada segala perkataan dan perbu4tan dengan bahawa seorang itu berkata atau berbu4t akan satu amalan itu bukan kerana Allah Azza Wajalla.”

Erti sum’ah:

سمّع الناس بعمله إذا قصد بالحديث عن عمله وجه الناس
“Memperdengarkan akan manusia dengan amalnya apabila bertujuan menceritakan amalannya itu kerana manusia.”

Dan kata setengah ulama’:

السُّمْعَةَ والرِّياءَ متشابِهانِ، والفَرْقُ بينهما أنَّ السُّمْعَة تَتعلَّقُ بحاسَّةِ السَّمْعِ، والرِّياءُ يتعلَّقُ بحاسَّةِ البَصَرِ
“Sum’ah dan r1ak itu lebih kurang maknanya. Dan perbez4an antara keduanya ialah sum’ah itu berg4ntung dengan pendengaran dan r1ak itu berg4ntung dengan pengl1hatan.”

R1ak dan sum’ah dalam beramal adalah h4ram dan termasuk dalam s1fat-s1fat m4zmumah yang dibenc1 oleh Allah. Pel4kunya di akhirat tidak mendapat pahala dari segala amalnya itu. Dan bahawa perbu4tan r1ak dan sum’ah ini berg4ntung dengan hat1 iaitu n1at, oleh kerana itulah hanya Allah yang mengetahui hat1 seseorang samada ia telah mel4kukan r1ak dan sum’ah atau tidak. Jika seorang itu r1ak dan sum’ah maka hanya Allah yang tahu dan jika dia tidak r1ak dan sum’ah maka hanya Allah juga yang tahu.

Diriwayatkan dari Umar Al-Khattab R.A, Nabi SAW bersabda:

إِنَّمَا اْلأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى. فَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ إِلَى اللهِ وَرَسُوْلِهِ فَهِجْرَتُهُ إِلَى اللهِ وَرَسُوْلِهِ، وَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ لِدُنْيَا يُصِيْبُهَا
“Hanyalah segala amal itu berg4ntung dengan n1at. Sesungguhnya dapat kepada seseorang itu apa yang dia n1atkan. Siapa berhijrah (berbu4t amal) kerana Allah dan Rasul maka amalnya kerana Allah dan Rasul (iaitu dapat pahala). Dan siapa yang beramal kerana dunia maka dia hanya mendapat dunia.” (Hadith Bukhari)

Diriwayatkan daripada Salamh bin Kuhail katanya: Aku dengar dari Jundub Al-Alaqi R.A berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda:

مَنْ يُسَمِّعْ يُسَمِّعِ اللَّهُ بِهِ ، وَمَنْ يُرَائِي يُرَائِي اللَّهُ بِهِ
“Siapa mempedengarkan amalanya (tidak kerana Allah) maka Allah akan memperdengarkan (di hari akhirat) kebvrukkannya itu. Dan siapa yang r1ak maka Allah akan menzahirkan r1aknya (iaitu ditunjukan amalnya tetapi tidak mendapat pahala).” (Hadith Bukhari)

Telah berkata Imam Al-Khattabi:

وقيل المراد من قصد بعمله أن يسمعه الناس ويروه ليعظموه وتعلو منزلته عندهم حصل له ما قصد وكان ذلك جزاءه على عمله ولا يثاب عليه في الآخرة
“Dan kata sebahagian ulama’ maksudnya ialah orang-orang yang bertujuan dalam mel4kukan kerja amal itu ialah memberitahu kepada sekalian orang, lalu orang pun nampak dan memuliakannya dan t1nggilah kedudukkannya di sisi manusia maka berhasillah tujuannya. Dan itulah sahaja balasan atas kerja amalnya itu, namun dia tidak memiliki sedikit pun pahala di akhirat nanti.”

Ha rus Menun juk Baik

Terkadang tidak h4ram yakni harus pula menun jukkan kepada manusia kerja kebaj1kan atau amal soleh yang dil4kukan tetapi syar4tnya ialah bertujuan supaya orang ramai yang melihat atau mengetahui akan turut sama mel4kukan amal soleh dan kerja-kerja kebaj1kan yang dia tunjukkan itu dan hat1nya semata-mata kerana Allah.

Berkata Imam Al-Hafiz Ibnu Hajar:

لكن قد يستحب إظهاره ممن يقتدي به على إرادته الاقتداء به ويقدر ذلك بقدر الحاجة
“Akan tetapi terkadang disvnatkan menzahirkan amal kebaj1kan dari seseorang yang akan menjadi ikutan ramai dengan kerja kebajikkannya itu. Dan hendaklah ia dengan sekadar hajat jua.”

Berkata Imam Abdissalam:

يستثنى من استحباب إخفاء العمل من يظهره ليقتدي به أو لينتفع به
“Dikecual1kan dari elok menyembunyikan amal itu seseorang yang menzahirkan amal supaya amalnya itu diikut orang atau diambil menafaat dengannya.”

Kesimpulan

  • R1ak dan sum’ah adalah ha ram dan segala amal yang berserta dengan r1ak dan sum’ah ini tidak mendapat pahala di akhirat nanti.
  • Orang yang mel4kukan amal berkemungkinan dia berni4t r1ak dan sum’ah dan berkemungkinan dia bern1at ikhlas. Maka hanya Allah yang mengetahui n1atnya itu. Kita sebagai mahkluk hendaklah bersangka yang baik terlebih dahulu.
  • Mel4kukan amal kebaikan supaya dilihat orang dengan tujuan orang akan mengikut sama mel4kukan kebaikan yang dia tunjuk itu diharuskan pada syarak.

Wallahua’lam.

 

Sumber: Ustaz Azhar Idrus

Be the first to comment on "Hu kum Menunjuk-Nunjuk Amal Kebajikan"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*