“Ada dua jenis mask yang boleh dipakai..” – Ramai kel!ru perlu kah pakai mask lagi kalau dah berniqab, ini penjelasan Dr Noor Hisham

Ramai tahu bahawa awal pagi ini, Noor Neelofa hadir bersama suaminya ke Kompleks Mahkamah Seremban, Negeri Sembilan untuk prosiding dak.waan atas kesalahan merentas negeri.

Sebaik tiba di perkarangan mahkam4h, pasangan itu dilihat memakai pakaian sedondon dan dikerumuni oleh pihak media.

Hendak dijadikan cerita, ketika mereka sedang berjalan menuju ke ruang perbicaraan, pihak media Malaysia Gazette telah menangkap beberapa keping gambar pasangan terbabit.

Namun, apa yang mencvri perhatian ramai adalah walaupun Neelofa tampil dalam imej berpurdah, namun bentuk wajahnya seperti hidung dan mulut usahawan berusia 32 tahun itu jelas kelihatan.

Purdah Neelofa terl4lu nip1s, tak pakai Mask?

Justeru itu, rata-rata netizen mempertikaikan mengapa selebriti terbabit tidak memakai pelitup muka di sebalik kain niqab tersebut.

Selain itu, ada juga yang menegur kain purdah wanita itu kelihatan semakin nipis jika dibandingkan dengan penampilannya sebelum ini.

Menerusi gambar dirakam pihak media di perkarangan mahkamah itu jelas kelihatan niqab dipakai Neelofa yang menjadi imej terbaharunya sejak beberapa bulan lalu menampakkan bentuk hidung dan mulutnya.

“Pakai niqab tak perlu pakai ‘mask’ (pelitup muka) ya?”

Itu antara komen pengguna laman sosial di Facebook Harian Metro yang mempersoalkan penampilan Neelofa itu.

Sementara itu, beberapa pengguna laman sosial di hantaran yang dimuat naik di Instagram Harian Metro @hmetromy turut mempersoalkan perkara sama.

“Pakai purdah pun kena pakai ‘mask’ juga ya Cik Kak,” tulis pengguna itu.

“Lofa macam tak pakai ‘facemask’ jer tu…” tulis pengguna lain pula.

“Pakai purdah tak perlu pakai mask eh? Dulu macam menteri/DG kata pakai pudah pun kena pakai ‘mask’” kata seorang pengguna lagi.

Pada masa sama, seorang lagi pengguna media sosial memuat naik keratan berita mengenai kenyataan Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkenaan pemakaian pelitup muka bagi wanita berpurdah yang disiarkan pada 22 Oktober tahun lalu.

Noor Hisham dalam satu kenyataan kepada media dipetik sebagai berkata, pemakaian purdah dan berniqab tidak mampu menghalang mereka daripada dij4ngkiti.

Pakai juga pelitup muka walaupun berpurdah

PEMAKAIAN pelitup muka di tempat awam diwajibkan ke atas rakyat Malaysia bermula 1 Ogos lalu.

Namun, timbul persoalan sekiranya wanita berpurdah atau berniqab wajib mengikuti peraturan sama

Wanita yang berpurdah serta berniqab dinasihatkan tetap memakai pelitup muka bagi mengurangkan risik0 dij4ngkiti C0VID-19.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, berkata pemakaian purdah dan berniqab tidak mampu menghalang mereka daripada dijangk1ti.

“Seperti yang dimaklumkan Majlis Keselam4tan Negara (MKN) kita diwajibkan memakai pelitup muka di tempat awam bermula pada 1 Ogos lalu. Ada duajenis pelitup muka yang boleh dipakai untuk tujuan pencegahan iaitu pelitup muka perub4tan dan bukan perub4tan.

“Pelitup muka bukan perubatan disyorkan untuk mereka yang tidak bergejala tetapi berada di tempat awam dan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengesyorkan pelitup muka yang mempunyai tiga lapisan fabrik, jadi kita perlu mengikut syor WHO,” katanya

Beliau berkata, pemakaian purdah satu lapisan tidak mencukupi untuk melindungi individu terbabit daripada dij4ngkiti.

Justeru, beliau mencadangkan individu memakai purdah atau niqab untuk memakai pelitup muka perub.atan atau fabrik tiga lapisan di sebalik purdah yang dipakai.

Ger4m lihat orang l4nggar SOP, ‘Perutusan Khas’ Diva AA buat netizen puas hati

Sejak semalam, nama pengacara tersohor, Azwan Ali atau mesra disapa Diva AA menjadi sebutan selepas mengec4m seorang selebriti terkenal berikutan tindakannya berkali-kali melangg4r prosedur operasi standard (SOP).

Diva AA menggesa agar pihak berkuasa untuk menyumbat selebriti berkenaan ke penj4ra diatas kesalahan yang dilakukan ketika orang lain patuh dengan segala arahan kerajaan supaya tidak berlaku sebarang penular4n pand3mik.

Perutusan khas Diva AA

Hari ini, Azwan Ali sekali lagi mengeluarkan ‘perutusan khasnya’ di media sosial dengan mengec4m mereka-mereka yang melangg4r SOP sehingga kes meningkat begitu mendadak dengan jumlah kes positif tertinggi direkodkan hari ini.

Deretan ‘pesanan’ buat mereka yang l4nggar SOP

Dalam video berkenaan, Diva AA dengan lantang memaki hamun mereka yang berkali-kali melangg4r SOP dengan menyambut hari raya bersama-sama dan memuat naik gambar ke Instagram sehingga mengundang amarah ramai.

Selain itu, dia juga turut ‘meradang’ dengan pihak tertentu yang berlonggok di dalam rumah tanpa sebarang penjarakkan sosial walaupun ahli keluarga.

Disamping itu, pengacara berkenaan juga berasa kesal dengan sikap sesetengah pihak yang mendapat kebenaran merentas negeri namun tidak memikirkan risik0 peny4kit yang mungkin di bawa oleh mereka.

Dia juga menyenaraikan berkenaan kealpaan ibu bapa membawa anak-anak berjalan ke tempat awam sehingga kes boleh meningkat serta turut berasa berang dengan mereka yang masih tidak mengikut SOP walaupun sudah setahun pand3mik melanda negara.

Kalau boleh aku nak RT 10 kali!

Walaupun menggunakan bahasa yang agak kasar, namun ramai yang puas hati dengan video ‘m.akian’ Azwan Ali di Twitter kerana kes yang meningkat ketika ini sedikit sebanyak merupakan kesilapan dalam mengambil ringan berkenaan SOP.

Masing-masing telah meningg4lkan komen di ruangan Twitter Azwan Ali dengan menyokong apa yang diutarakan pengacara kontr0versi berkenaan berhubung sikap sesetengah rakyat Malaysia yang masih alpa dengan pandemik sehingga kes positif melonjak ke angka 6,075 pada 19 Mei 2021.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Era Tv

Sumber : https://www.tehtarikkaw.com/

Be the first to comment on "“Ada dua jenis mask yang boleh dipakai..” – Ramai kel!ru perlu kah pakai mask lagi kalau dah berniqab, ini penjelasan Dr Noor Hisham"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*