Doa Mencar1 B4rang H1lang Agar Ditemu1 / Dikembal1kan Semula.

DOA B4RANG H1LANG

Manusia ni Allah kurniakan s1fat lup4.

Kadang-kadang bar4ng yang selalu kita gunakan pun kita boleh terlup4 kat mana letaknya.

Macam baru tadi ada dekat tangan, tak tahu kenapa sus4h nak ingat letak kat mana.Pu4s dahh cari tak jumpa juga.

 

Lepas ni kalau ada b4rang-ba4ang yang h1lang boleh cuba amal doa b4rang h1lang di bawah ini:

DOA B4RANG H1LANG AGAR DITEMUI / DIKEMBALIKAN

DOA 1

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ

يَا جَامِعَ النَّاسِ لِيَوْمِ لاَ رَيْبَ فِيهِ، اِجْمَعْ عَلَيَّ ضَآلَّتِي

Maksudnya: “Wahai Tuhan Yang Mengh1mpunkan menusia di hari yang tidak ada r4gu-r4gu lagi padanya, h1mpunkanlah aku dengan b4rangku yang h1lang itu.”

(Dibaca sebanyak 10 kali)

DOA 2

Ada tambahan doa lagi yang boleh anda baca:

اللّهُمَّ أجِرْنِي فِيْ مُصِيْبَتِيْ وَاخْلُفْنِيْ خَيْرًا مِنْهَا

ALLAHUMMA AJIRNI FII MUSIIBATII WAKHLUFNI KHOIRAN MINHA

Maksudnya: “Ya Allah ber1lah ganjaran atas mus1bah yang men1mpaku ini, dan gant1lah dengan yang lebih baik daripadanya..”

DOA 3

Atau anda juga boleh merujuk doa b4rang yang h1lang dalam rumi seperti dalam gambar di bawah ini:

“Allahumma ya jami’an nasi li yaumin la raiba fihi, ijma’ baiia wa baina dlallati fi khairin wa ‘afiyah.”

Maksudnya: “Ya Allah, wahai Tuhan yang mengvmpulkan semua manusia di hari yang tiada r4gu lagi padanya. Pert3mukan aku dan b4rangku yang hil4ng dengan kebaikan dan ‘afiyah.”

Anda boleh berdoa dengan apa-apa doa dalam apa jua bahasa, yang disenara1kan di atas adalah antara contoh doa yang boleh anda p4njatkan untuk meng3mbalikan b4rang yang dicvri atau hil4ng itu.

Semoga bermanfaat.

 

*Sumber: Jabatan Mufti Negeri Sembilan / Murtadha Dakwah Centre

Be the first to comment on "Doa Mencar1 B4rang H1lang Agar Ditemu1 / Dikembal1kan Semula."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*