Kenapa Bahag1an Isteri Paling S1kit Walaupun Isteri Banyak Menyumb4ng Aset? Ini Sebabnya

Usah ambil mudah bab pembahag1an h4rta untuk diri kita sebagai isteri hingga tidak membuat sebarang persiapan untuk diri. Ini dek kerana ber4nggapan h4rta suami akan menjadi mil1k mutl4k isteri jika berl4ku sesuatu yang tidak didvga.

Namun hak1katnya, h4k isteri ke atas h4rta pen1nggalan suami adalah bahag1annya paling sed1kit. H4l ini dijel4skan lagi oleh pegu4m Roslina Sabiyah & Co. Jom semak dan fahami perk0ngsian ini.

Mudahnya Belajar Faraid – (Bahag1an H4k Isteri)

Kenapa nak mulakan dengan bahag1an isteri dulu? Sebenarnya tak kisah mana dulu, cuma yang paling banyak so4lan pasal faraid ini diajukan dari pihak isteri. Biasalah, isteri kan minister of f1nance mer4ngkap m1nister of home affa1rs kan.. mestilah dia nak kena tau h4k dia dulu.

Walaupun isteri yang paling banyak menyvmbang dalam pencar1an 4set dan h4rta suami, hak1katnya bahag1an isterilah yg paling s1kit.. inilah f4kta yang ramai isteri-isteri terlep4s pandang..

Bahag1an faraid isteri ada 2 keadaan:

  • 1/4 : bila si m4ti TAK ADA anak
  • 1/8 : bila si m4ti ADA anak

Dalam pembahag1an faraid si mat1 suami, kita tak tengok isteri mana yg ada anak atau tak..tapi yg kita tengok ialah SI MA1I ada t1nggalkan anak atau tak? Kalau ada.. bahag1an h4k isteri akan dibahag1 sama rata tak kira sama ada isteri tu ada anak atau tak ada.

Contoh pengiraan:

  1. Si mat1 men1nggalkan 2 orang isteri. Isteri pertama ada 2 orang anak, isteri kedua tak ada anak. Berapa setiap isteri akan dapat? 1/8 bah4gi 2 isteri kerana si mat1 ada anak. Maka setiap isteri akan dapat 1/16 (walaupun isteri kedua tak ada anak dia tetap dapat 1/16 juga).
  2. Si m4ti men1nggalkan 2 orang isteri. Isteri pertama tak ada anak, isteri kedua seorang janda yang ada 2 orang anak (anak dengan suami terdahulu). 1/4 bahag1 2 isteri kerana si mat1 tak ada anak. Maka setiap isteri akan dapat 1/8 (walaupun isteri kedua ada anak dengan suami terdahulu). Anak tiri tidak mewarisi h4rta pusaka daripada bapa tiri.
  3. Si m4ti men1nggalkan 4 orang isteri dan ada anak. Setiap seorang isteri akan dapat 1/32 tak kira isteri tu ada anak ramai atau tak ada anak langsung, bahag1an mereka sama sahaja.

Kalau macam tu tak adil la isteri pertama pun dapat bahag1an sama dgn isteri muda. Isteri pertama dah kawin 20 tahun. Isteri muda baru je kawin setahun tapi dapat bahag14n yg sama juga.

Sebenarnya, untuk isteri pertama mereka boleh dapat bahag1an faraid dan juga boleh tvntut h4rta sepencar1an ke atas h4rta suami yg dibeli dalam temp0h perkahwinan mereka. Isteri muda hanya berh4k ke atas bahag1an faraid tetapi tidak berh4k menvntut h4rta sepencar1an tersebut melainkan h4rta baru yang dibeli sebaik tempoh mereka mula berkahwin.

Secara ringkasnya, sifir faraid isteri-isteri ialah :

Jika si mat1 (suami) ada anak :
1 isteri – 1/8
2 isteri – 1/16
3 isteri – 1/24
4 isteri – 1/32

Jika si mat1 (suami) tiada anak :
1 isteri – 1/4
2 isteri – 1/8
3 isteri – 1/12
4 isteri – 1/16

Mudahkan kalau dah faham pasal h4k isteri? Biar tahu j4ngan kel1ru.

 

Sumber: majalahilmiah

Be the first to comment on "Kenapa Bahag1an Isteri Paling S1kit Walaupun Isteri Banyak Menyumb4ng Aset? Ini Sebabnya"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*